Q |
Waarom werken jullie links op
marktplaats.nl niet? |
| |
A | Een
begrijpelijk vraag. De links werken echter wel, maar je moet nogmaals
klikken om marktplaats expliciet toestemming te geven hun site te
verlaten voor een andere. (Ze willen liever dat je geld aan hun
uitgeeft...?). Zie korte video
hierover. |
| |
Q |
Ik heb ergens op internet gelezen dat
........ |
| |
A |
Raadpleeg degene die schreef wat u gelezen heeft!
Wij zijn niet 'ergens op internet' wij zijn hobbykwekerij tammevogels.nl
met 20 jaar ervaring die DEZE en die van ons gehele netwerk wat
erbij betrokken is o.a. online delen. |
| |
Q |
Waarom duurt het socialiseren bij jullie
zo lang,
meneer x, y, z zegt dat het helemaal niet zolang duurt? |
| |
A | U leest
elders op deze site zeer
uitgebreide en gedetailleerde uitleg over hoe wij te werk gaan met
socialisatie van jonge door de ouders grootgebrachte papegaaien en
parkieten. Sinds 2013 is het met de hand grootbrengen van alle
kromsnavel kuiken soorten in Nederland bij de wet verboden. Slechts
enkelen, waaronder wij, slagen erin alsnog dezelfde resultaten te
bereiken ZONDER hand opfok m.b.t. de mate van geschiktheid als huisdier.
Als u meer waarde wilt hechten aan meneer x,y,z dan is
DAT de aangewezen persoon voor u om mee in zee te gaan en zijn wij dat
NIET. We verzoeken u dit ook zo te houden, omdat onze focus ligt op de
vogels die wij voor vele tevreden mede liefhebbers socialiseren en
kweken.
Feit is helaas dat de meeste aangeboden jonge tamme
vogels ondanks de wetgeving die dit verbied nog steeds illegale handel
betreft van niet zelfstandige vogels, terwijl verkopers iets anders
beweren.
Reserveert u een vogel bij ons, dan is dat uitsluitend
en altijd onder ONZE voorwaarden, waarbij andere werkwijzen, meningen,
methodes en beweringen er voor de volle 100% NIETS toe doen. Acht u een
van deze toch beter, plaats dan ook DAAR uw reservering en niet bij ons.
Gaat er bij ons iets verkeerd dan staan wij in direct
contact met een internationaal netwerk van honderden dskundigen op het
gebied van papegaaien verzorging, training, medische zorg, opvoeding,
socialisatie en kweek die ons daar op wijzen. Vervolgens passen wij
graag dingen aan ter verbetering. Reden waarom bijvoorbeeld onze
Papegaaienschool voortdurend
toeneemt in kennis en waarde. |
| |
Q |
Wat is ongeveer de wachttijd als wij een
vogel bij u reserveren? |
| |
A | Dit is een
goede vraag die echter zo niet te beantwoorden is. Lees hiervoor de
beknopte of meer uitgebreide toelichting op
deze site. |
| |
| |
Q |
Waarom al die negatieve verhalen op
internet? |
| |
A | Wanneer u
ons de opdracht geeft tot het socialiseren van een van onze uit de
hobbykwekerij afkomstige al dan niet reeds geboren papegaaien of
parkieten, wordt deze voor u uitgevoerd.
Zoals bij de meeste
dienstverleningen het geval is, werken ook wij uitsluitend met een
overeenkomst en aanbetaling alvorens een opdracht te aanvaarden. Deel
van de overeenkomst is dat aanbetalingen niet kunnen worden
geretourneerd, aangezien deze onlosmakelijk zijn verbonden met de
uitvoering van zeer arbeidsintensief werk dat 24/7 van ons privéleven in
beslag neemt. Ook wanneer zo'n opdracht na aanvaarding daarvan wordt
geannuleerd, zijn wij genoodzaakt deze alsnog te voltooien. Niemand kan
immers overweg met een half gesocialiseerde papegaai. Elke annulering
werkt dus ALTIJD contraproductief tegen onze werkflow in.
U kunt geen reservering (= opdracht tot socialisatie)
plaatsen zonder nadrukkelijk zich akkoord te verklaren dmv het aanvinken
van akkoord met onze voorwaarden. Tegelijkertijd dient u een 6 pagina's
tellende schriftelijke overeenkomst te ondertekenen waarin naast alle
zaken waar wij ons aan dienen te houden o.a. ook is opgenomen dat u
ervan op de hoogte bent en daarmee akkoord gaat dat er geen
aanbetalingen worden geretourneerd. Ook zonder de schriftelijke
bevestiging van u te hebben ontvangen, heeft u zich daar echter eerder
tijdens het online reserveringsproces of ter plaatse eenvoudigweg door het feit dat
u reserveert mee akkoord verklaard.
De enige reden dat er 'negatieve verhalen' de ronde
doen is, omdat mensen ZELF een reservering annuleren en vervolgens ons de
tegemoetkoming in de gemaakte onkosten in de vorm van de gedane
aanbetaling niet gunnen. Ze gaan daarentegen haatcampagnes
opzetten op allerlei forums en andere websites in een poging alsnog hun
zin te krijgen. Ziet er slechts 1 persoon dat een ander dit doet die net
als hij of zij na annulering geen aanbetaling retour heeft ontvangen dan
zoekt men elkaar op en zo gaat het verder. Wij doen hiervan altijd
aangifte wegens laster, smaad en inkomstenderving..
Omdat men zelf de moeite niet heeft genomen persoonlijk
langs te komen om hun toekomstige huisdier te ontmoeten, maar in plaats
daarvan koos voor reservering via de website, waar in is voorzien om
o.a. lange afstanden die moeten worden afgelegd voor een bezoek te
beperken en tijd te creeeren om de focus op de vogels zelf te kunnen
houden, betekend dat niet dat men ons als 'internet bedrijf' kan
bestempelen om ons vervolgens voor internet oplichter te kunnen
uitmaken, wanneer men niet snel genoeg hun zin krijgt. Ten eerste zijn
wij GEEN bedrijf en helemaal geen internet bedrijf, maar een
kleinschalige HOBBY Kwekerij. Zij het met GROOTSCHALIGE kennis en
ervaring! Lees a.u.b. de uitvoerige heldere uitleg van onze werkwijze
alvorens u een reservering plaatst. |
| |
| |
Q | Kun
je het karakter van een Pyrrhura vergelijken met dat van een Agapornis? |
| |
A | De Pyrrhuras zijn over
het algemeen niet erg te vergelijken met bijv. Agapornissen. Het zijn
behoorlijk intelligente vogels die erg veel kunnen leren. Velen gaan ook
heel wat woordjes kwebbelen en leren allerlei kunstjes.
Eenmaal
deskundig gesocialiseerd, zijn het bij uitstek geschikte vogels om als
kameraadje in huis gehouden te worden. We krijgen
veel leuke reacties ook over deze vogels.
Tussen de soorten
onderling zitten zeer kleine, soms te verwaarlozen karakter verschillen.
Van veel groter invloed dan de ondersoort is de opvoeding/training en
manier hoe er met de vogel straks door u zelf wordt omgegaan. Dit
geld ook voor het geslacht. Een deskundig getrainde pop zal zich in huis
veel beter gedragen dan een verkeerd of helemaal niet tam gemaakte man
en omgekeerd.
Wij leggen in elk geval de basis zo goed als maar
mogelijk. De vogels zijn dan ook extreem tam op het moment dat ze ons
huis verlaten en je kunt er alles mee doen. |
| |
Q | Waar
vind ik jullie PRIJZEN? |
A | De prijzen van onze deskundig
gesocialiseerde kromsnavels zijn aan verandering onderhevig. Daarom is
er elke maand een NIEUW PRIJS-OVERZICHT.
Dit kunt u opvragen via deze pagina: klik hier
voor de prijzen. |
| |
Q |
Waarom is het allemaal zo ingewikkeld bij
jullie? |
| |
A | Het
kost u inderdaad enige moeite om de noodzakelijke informatie op onze
website door te werken om uiteindelijk de vogel van uw keuze
daadwerkelijk te kunnen reserveren. Dit is geen toeval. Hoe zou u het
vinden, wanneer u net als in de webwinkel van een supermarkt in 3
klikken uw bestelling kon plaatsen en kon afrekenen en daardoor 75 jaar
vast zit aan de dagelijkse verzorging van een papegaai?
Door de ervaring van de afgelopen bijna 20 jaar met het
opvoeden, socialiseren en vervolgens als huisdier overdragen van vele
papegaaien en parkieten hebben we besloten bij wijze van 'zelftest'
enige moeite te vragen van iedereen die een vogel van ons wil overnemen.
Immers de aanschaf is heel gemakkelijk, maar vervolgens bent u daarmee
wel een verantwoordelijkheid voor een huisdier aangegaan die minstens 25
tot zelfs 100 jaar zal duren!
De ervaring heeft meermaals geleerd dat wie het teveel
moeite vindt onze heldere stappen in het reserveringsproces door te
lopen het zeker teveel moeite zal vinden om de komende minstens 25 jaar
voor een door ons met grote zorg en toewijding tot huisdier
gesocialiseerde kromsnavel te zorgen.
Afhankelijk van de status van de vogel op het moment
van reservering is er vrijwel altijd ook een tussenliggende periode.
Terwijl wij al het werk verzetten dat noodzakelijk is om de vogel voor u
geschikt te maken om met succes als huisdier gehouden te kunnen worden,
is het enige dat van u verwacht wordt te wachten tot de vogel daar
volgens onze normen klaar voor is. Dit is voor de meeste mensen juist
een reden om bij ons te reserveren, voor enkele anderen echter reden tot
het maken van een hoop lawaai en stennis, omdat ze na het plaatsen van
de reservering uiteindelijk toch niet het geduld kunnen en willen
opbrengen te wachten op de overdracht. Dit terwijl wij dan ondertussen
maandenlang met de betreffende vogel in de privésfeer bezig zijn geweest
24/7 alle dagen tot aan het moment waarom de vogel er klaar voor is. Men
kan dan de overeenkomst annuleren, echter altijd zonder retournering van
aanbetaling die bestemt is voor al het voorbereidende werk waar wij
onherroepelijk aan vast zitten ongeacht of men een vogel uiteindelijk
wel of niet ophaalt.
Het reserveren is echter helemaal niet ingewikkeld als
u even de geringe moeite neemt de paar eenvoudige stappen te volgen. U
wordt hier letterlijk stap voor stap doorheen geleid via de tekst en
video's op de site, zodat het voor iedereen uiteindelijk mogelijk is de
gewenste reservering te plaatsen. Bij diverse website van overheid en
andere instanties kost het vaak nog meer moeite te vinden wat u zoekt en
dat wordt dan nog verplicht gesteld ook.
U kunt op
deze pagina beginnen met het reserveren van elke vogel die wij
aanbieden. |
| |
| |
Q | Kan
ik een Pyrrhura bij mijn vogel zetten? |
A | Dit zal over het
algemeen meer van uw vogel afhangen dan van die van ons. Een babyvogel
is erg flexibel, moet nog veel leren en kan dus ook leren met andere
soorten om te gaan. Niks gaat vanzelf, maar het is makkelijker bij jonge
vogels. De doorsnee Pyrrhura is pittig,
ondernemend, zo brutaal als je zelf toestaat en ontzettend aanhankelijk.
Het is geen vogel die elke dag alleen in een kooitje mag zitten. Dat is
mishandeling. Het zijn zeer sociale dieren en hebben de volle aandacht
nodig. Het is echter geen probleem als men regelmatig van huis is,
wanneer ze samen worden gehouden. Onze vogels worden niet minder tam als
ze samen opgroeien, want de basis is gelegd op zeer jonge leeftijd om
zowel met mensen als met soortgenoten om te gaan. De gekste combinaties
zijn mogelijk. |
|
|
Q |
Hoe kan ik een kooi of voliere zelf
maken? |
A |
Wanneer je een zaag en een hamer kunt vasthouden, zijn er
tegenwoordig zeer goede begeleidende bouwtekeningen, waarmee je heel
gemakkelijk zelf allerlei constructies kunt maken.
Dit is onze ervaring, klik
hier |
|
|
Q | Ik
heb nog nooit een vogel gehad, wat komt er allemaal bij kijken? |
A | Dit hangt hoofdzakelijk
af van het soort vogel dat u kiest. Om een betere keus te kunnen maken,
hebben we een aantal basis
wetenswaardigheden voor u op een rij gezet. |
| |
Q | Wat
kost bij jullie een vogel? |
A | U
kunt
hier onze prijsuitleg bekijken. |
| |
Q |
Ik wil geen vogel online kopen want ik
vertrouw het niet,
kan ik hem niet uitzoeken ter plaatse? |
A |
Wanneer u zich realiseerd dat de aanschaf van een kromsnavel o.a.
betekend dat u voor tenminste 20 tot 100+ jaar de verantwoordelijkheid
voor een veeleisend exotisch huisdier op u neemt, gaan wij ervan uit dat
het niet te veel moeite is om deze website te bestuderen.
Mochten de ruim 2000 (tweeduizend) video's,
tienduizenden volgers op social media, zeer uitvoerige uitleg m.b.t.
elke vogel, speciale leden website met levenslang support, updates, de
verschillende door ons uitgegeven boeken, cursussen, workshops en
papegaaienschool niet voldoende zijn om u ervan te overtuigen dat wij
gepassioneerde liefhebbers zijn van alles wat met het houden van deze
dieren te maken heeft dan zijn wij voor u niet de partij om mee in zee
te gaan.
Wij gaan op deze manier te werk, omdat wij alleen op
deze manier voldoende tijd kunnen creeeren om te doen wat we doen en dus
alleen zo de kwaliteit kunnen leveren die we leveren. Soms komt het voor
dat een aangeboden vogel tijdens de socialisatieperiode in huis nog niet
gereserveerd is. In dat (uitzonderkijke) geval is het dus mogelijk deze
vogel eerst te zien alvorens hem te reserveren.
Ook is het mogelijk d.m.v. een bezoek de op dat moment
voor socialisatie in huis aanwezige vogels te zien die reeds
gereserveerd zijn. U krijgt daarmee een live indruk van hetzelfde dat we
laten zien in de ruim 2000 video's op youtube en andere kanalen. Een
individuele vogel uitzoeken dmv selectie op uiterlijk is dan uiteraard
niet mogelijk.
Wilt u ter plaatse een vogel uitzoeken op basis van
een emotionele 5 minuten durende klik met een dier dat 20 tot 100 jaar
oud kan worden, dan verwijzen we u graag door naar een van de vele
dierenwinkels die het land rijk is.
Waarom leest u in deze uitgebreide uitleg. |
| |
| |
Q | Ruilt
u ook vogels in? |
A | In principe ruilen we
geen vogels in, met name omdat we niet voldoende ruimte hebben, maar ook
omdat we het risico op ziektes tot een minimum willen beperken. |
| |
Q |
Kunnen jullie mij advies geven hoe ik
mijn niet zelfstandige baby vogel moet opvoeden? |
A | Aangezien per
2013 de verkoop van niet zelfstandige papegaaien en parkieten kuikens
reeds verboden is, geven wij dus GEEN support aan mensen die toch elders
illegaal een vogel hebben gekocht. U moet begrijpen dat het ons
ontzaglijk veel tijd en energie heeft gekost en dagelijks kost om onze
vogels op een legale verantwoorde manier te kunnen socialiseren tot
'geschikt als huisdier', waardoor wij niet zitten te wachten op anderen
die tegen beter weten in toch gaan aanmodderen om welke reden dan ook. |
| |
Q |
Kan ik jullie ook bellen of gebeld
worden? |
A | De vogels zijn onze HOBBY,
niet ons werk. Wij hebben daarom vanwege de toegenomen populariteit van
onze tamme vogels al in 2011 moeten besluiten uitsluitend nog via e-mail
te communiceren. Dit geeft ons de gelegenheid uw vragen te beantwoorden,
zodra we even niet met werk, kinderen, mantelzorg of vogels bezig zijn.
De telefoon wordt dus in principe alleen gebruikt als het echt niet
anders kan. |
| |
Q | Zijn
jullie een winkel? |
A | Nee, wij kweken vogels
als liefhebberij. Ook het tam maken is een hobby, wat ook mede verklaard
waarom de door ons opgevoede vogels zo ontzettend tam zijn. Wel hebben
we een webwinkel met speciaal door ons beproefde en geselecteerde
producten: www.birdsuper.nl |
| |
Q |
Hoe werkt dat reserveren bij jullie? |
A | We hebben een
speciale uitleg pagina
voor u waar u alles kunt lezen over onze werkwijze. Als u bijvoorbeeld
geen zin heeft om te lezen, staat er een
speciale en exclusieve informatievideo over onze manier van werken
voor u online op
DEZE PAGINA. |
| |
Q | Zijn
jullie wel te vertrouwen je hoort zoveel over internet oplichting? |
A | Nee, wij zijn niet te
vertouwen, maar zeer te vertrouwen. Zover ons bekend is er
bijvoorbeeld in heel Europa geen kromsnavel liefhebber die zelfs een
aparte website erop nahoud om de klanten op de hoogte te kunnen
houden 24/7 van de ontwikkeling van de door hen gereserveerde vogel.
U
kunt dus zelf volgen hoe uw vogel zich ontwikkeld tot aan het moment dat
de overdracht zal plaatsvinden, maar zelfs daarna houd u levenslang
toegang tot deze ideale en zeer uitgebreide bron van informatie omtrent
alles wat te maken heeft met het houden van een tamme kromsnavel.
Uiteraard is dit niet het enige, maar ligt de kern van ons succes in de
manier waarop we met onze vogels omgaan. In ruim 17 jaar hebben we hier
veel door geleerd en dat delen we graag met iedereen die het weten wil.
Persoonlijk kennen we meer oplichters die iemand in de winkel waar u
zelf bij staat een 'tamme' vogel aansmeren die in werkelijkheid slechts
'lam' is dan gepassioneerde hobbyisten die er de enorme hoeveelheid tijd
en energie voor over hebben om op een zeer transparante manier zich op
internet te presenteren, zoals wij dat doen. Zouden wij de boel
belazeren, ware dat al mogelijk dan hielden noch wij noch wie dan ook
dit bijna 20 jaar vol zoals nu het geval is.
Uiteraard is het goed om waakzaam te zijn en te blijven op internet,
maar als u niet de moeite neemt even onze websites te bezoeken, enkele
van onze vele honderden video's te bekijken of de talloze enthousiaste
reactie's van onze 'klanten' eens door te nemen en toch de vraag stelt
of wij wel betrouwbaar zijn dan vragen wij ons af of u wel
serieus genoeg bent om een van onze met grote zorg tot huisdier
gesocialiseerde vogels de komende minstens 20 jaar op een verantwoorde
manier in huis te kunnen houden. Wij vinden die vraag in dat geval een
belediging aan onze klanten die al zo vele jaren volop genieten van door
ons gekweekte en gesocialiseerde papegaaien en parkieten en aan onszelf,
omdat dan kennelijk geen respect bestaat voor het vele en intensieve
werk dat wij aan onze hobby besteden. U kunt dan inderdaad beter elders
uw geluk beproeven. Wie echter op basis van
alleen 'een goed gevoel' de beslissing neemt om de komende minstens 20
jaar een huisdier in huis te nemen, is wat ons betreft ook niet bewust
bezig met wat het inhoud om een kromsnavel als huisdier te houden. Juist
dit proberen we met de vele informatie die we verstrekken te voorkomen.
Kortom ja er zijn oplichters op internet, nee wij horen daar niet bij en
dat kunt u heel gemakkelijk zelf ontdekken zelfs zonder ons te bezoeken,
maar door even de moeite te nemen de sowieso belangrijke info via onze
verschillende websites door te nemen. Angst is een slechte raadgever,
laat u niet beroven van het plezier dat een echt deskundig
gesocialiseerde papegaai of parkiet bij u in huis brengt en heb iets
meer vertrouwen in mensen die hun dagelijks leven al jaren vullen met
alles dat met kromsnavels te maken heeft dan met anonieme klagers die
over alles een mening denken te moeten hebben.
Dat men soms ons eerst wil bezoeken alvorens een vogel daadwerkelijk te
reserveren, hebben we alle begrip voor, maar op voorhand er vanuit gaan
dat we de boel oplichten is op z'n minst dom en kortzichtig.
Staat het u allemaal alsnog niet aan, dan is dat PRIMA, want niemand
kan iedereen op de planeet tevreden stellen. Wij werken op onze manier
en u zult vast elders iemand vinden die dat op uw manier doet. |
| |
Q | Wat
voor voer moet ik mijn vogel geven? |
A | Adviezen omtrent voeding
vind u hier. |
| |
Q | Zijn
die vogels nou echt zo knuffelig als op de foto's? |
A | Als het onze foto's zijn
wel, maar lees zeker even
verder... |
|
|
Q |
Waarom staat jullie adres niet op de website? |
| Vogels zijn onze hobby, dat
willen we graag zo houden. We zijn nadrukkelijk geen bedrijf en hebben
dus gewoon onze dagelijkse werkzaamheden in de privésfeer, waardoor we u
alleen op afspraak kunnen ontvangen. Bovendien is het vanuit het oogpunt
van veiligheid zeer onverstandig een privé-adres op internet vermelden.
Ziet u ooit een privé-adres bij een advertentie op marktplaats staan of
op de ruit van de dierenwinkel? Dat zou vandaag de dag een open deuer
zijn voor bijvoorbeeld identiteitsfraude. |
| |
Q |
Waarom is een valkparkiet bij jullie zo duur? |
A | Duur is een uitermate
relatief begrip. Op het moment dat een tamme valkparkiet ons huis
verlaat, zijn we daar minimaal 8 weken intensief mee bezig geweest, maar
sinds het verbod op hand opfok in 2013 meestal nog veel langer.
Omgerekend vragen we dan een vergoeding van 1,56 euro per dag als de
valk 75,- euro kost. U heeft dan een 'kant en
klare' super tamme vogel waar u zeker 15 jaar plezier van zult hebben.
Een valkparkiet wordt gemiddeld 15 jaar oud, maar kan ook 20 jaar oud
worden.
Als u dit te duur vindt, adviseren we u met klem beslist geen
vogel aan te schaffen aangezien het minimaal 15 jaar zorgen voor een
dier wel meer van u zal vergen dan slechts een geringe financiële
investering voor een met veel liefde en zorgvuldigheid op het verblijf
in huis voorbereide vogel.
Voor verdere uitleg. |
| |
Q |
Testen jullie de vogels op ziektes? |
A | Voor de leek is dit vaak
een punt van aandacht, omdat men niet zelf kan constateren of een vogel
al dan niet gezond is. We laten onze kweekkoppels jaarlijks testen op de
meest belangrijke vogelziektes pbfd en papegaaienziekte, meer uit
routine dan uit noodzaak, omdat we als ervaren kwekers de vogels zeer
goed verzorgen en dagelijks observeren. Verder nemen wij ook altijd
voorzorgsmaatregelen tegen ziektes, waarbij hygiëne een zeer grote rol
speelt. Zowel in de vogelverblijven als tijdens het proces van tam maken
dat binnenshuis gebeurd. Grijze Roodstaarten
worden altijd eerst door de dierenarts getest op geslacht en ziektes
alvorens ze het huis hier verlaten. U krijgt dan uiteraard een volledig
gezondheids- en geslachtscertificaat bij de vogel.
Op verzoek kunnen we de door u gewenste vogel laten testen, zowel op
ziektes als op geslacht. Dit uiteraard tegen de kostprijs die meestal
rond de 30,- euro ligt. |
| |
Q |
Brengen jullie de vogel ook bij mij thuis? |
A | Ja, we kunnen de vogel
bij u thuis bezorgen. Hiervoor hanteren we het
benzinetarief wat u zelf kunt uitrekenen. |
| |
Q | Ik
zoek een baby vogel om zelf te voeren en tam te maken wat kost die bij
jullie? |
A | Wij verkopen geen
vogels die nog gevoerd moeten worden. |
| U kunt wel een niet zelfstandige
babyvogel reserveren. Zodra de vogel zelfstandig kan eten en drinken,
kunt u hem ophalen of laten bezorgen. |
| |
Q | Kan
mijn parkiet samen met de door jullie aangeboden vogel? |
A | In z'n algemeenheid is
het moeilijk te zeggen of bepaalde vogels samen gaan. Dit hangt van
meerdere factoren af. Hoe jonger hoe makkelijker kunnen we wel stellen,
maar neemt u voor uw specifieke vraag even
contact met ons op. Onlogische combinaties
zijn wel mogelijk. We hebben bijvoorbeeld zelf al jaren een 'koppel'
Witoog Aratinga en Rose Collie die absoluut onafscheidelijk van elkaar
zijn. |
|
|
Q | Kan
ik een vogel bij jullie reserveren? |
A | Ja, u kunt een vogel
reserveren. We vragen een aanbetaling van 50%, totdat u de vogel
komt ophalen. Dit mag contant of per bank. |
| |
Q | Ik
wil wel een vogel reserveren, maar vind jullie prijs te hoog, kan het
lager? |
|
Allereerst zijn al onze prijzen tot stand gekomen door zorgvuldig
overleg en nauwkeurige berekening van kosten om zodoende een zo laag
mogelijke en toch verantwoord bedrag als prijs te kunnen hanteren. Er is
dus flink over nagedacht en ze staan vast. Via onze speciale uitleg
pagina hierover komt u meer te weten over het hoe en waarom,
klik hier. Onze vraag aan u is: Waarom
vind u onze prijs te hoog? Omdat die elders lager lijkt? Omdat u elders
iets gehoord heeft? Heeft u er over nagedacht wat er precies allemaal
gebeurd moet zijn VOORDAT een papegaai of parkiet de rest van zijn leven
met succes als huisder gehouden kan worden?
Wij zijn er van overtuigd dat iedereen die zich enige mate heeft
verdiept in ons werk al onze prijzen op z'n minst zeer redelijk vind.
Dit bewijst zich keer op keer o.a. door het feit dat de meeste
reserveringen geplaatst worden door vooruit betaling van het volledige
bedrag in plaats van de gevraagde 50%. |
| |
Q | Hoe
groot moet de kooi zijn? |
A | Een kooi is nooit groot
genoeg. Onze visie is: Denk Buiten de Kooi. Voor o.a. een tamme
valkparkiet, pyrrhura, rosella, kakariki gaan we uit van een minimum
maat van 80x40x40. De lengte is belangrijker dan de hoogte, omdat de
vogel moet kunnen vliegen en dat doet hij horizontaal.
Een tamme vogel zal vaak uit de kooi zijn en deze vooral gebruiken om te
slapen en te eten. De eisen zijn dan wat minder zwaar dan voor een vogel
die de meeste tijd in een kooi moet doorbrengen. |
| |
Q | Help
mijn vogel bijt, hoe leer ik dat af? |
A | Beloon hem in elk geval
niet met een klap...lees verder |
| |
Q | Moet
de vogel gekortwiekt worden? |
A | Er zijn verschillende
redenen waarom mensen vogels kortwieken. Wij doen dit in principe
NIET, tenzij om de volgende 2 redenen |
| |
Q | Ik
kan een baby rosella overnemen, hoe moet ik deze met de hand opvoeden? |
A | Deze vraag wordt vaak
gesteld en behoeft nadere
uitleg... |
|
|
Q | Zijn
de vogels geringd? |
| Al onze vogels worden in principe
geringd met vaste voetring. Heel zelden kan het
echter wel eens voorkomen dat een vogel niet met een vaste voetring
geringd is, bijvoorbeeld doordat we het jong te laat hebben opgemerkt,
het onverstandig was de vogels tijdens het verzorgen te storen of
doordat het jong telkens de vaste ring verwijderd. In zo'n geval kan de
vogel nog worden geringd met een open ring. |
| |
Q | Is de
jonge vogel getest op ziektes? |
A | Jaarlijks worden ondanks
de zeer strenge hygiëne die wij toepassen in alle vogelverblijven alle
koppels preventief getest op de ziektes: pbdf, papegaaienziekte en
chlamydia. De jonge Grijze roodstaarten worden
extra getest door de dierenarts alvorens ze ons verlaten. Een
certificaat van gezondheid is dus standaard bij deze vogel. Het zelfde
geld voor de witbuik caiques. De overige
vogels laten we niet speciaal testen, omdat daar geen aanleiding toe is
en het de prijs onnodig omhoog drijft. Een valkparkiet zou ineens 150,-
euro of meer kosten bijvoorbeeld, terwijl we tegen de tijd dat de vogel
het huis verlaat met 99% zekerheid al hebben kunnen constateren dat er
iets mis zou kunnen zijn. Mocht dat het geval zijn dan komt de vogel de
deur niet uit. Op verzoek kunnen we echter
de door u gereserveerde vogel laten testen. U krijgt dan een officieel
certificaat van het laboratorium. De kosten hiervoor zijn gemiddeld
tussen 65,- en 95,- euro. |
| |
Q | Heeft
de vogel al een naam voordat hij wordt opgehaald? |
A | Met uitzondering van de
Grijze Roodstaarten geven we de vogels nog geen naam. De meeste mensen
willen dit toch graag zelf bepalen. Als u eerst wilt weten of het een
man of pop is, moet er zeker bij Pyrrhuras eerst een DNA test worden
gedaan. Geef dit tijdig aan ons door dan weet u direct bij het ophalen
wat het is. |
|
|
Q | Wat
voor Camera gebruiken jullie? |
A | Zowel voor de fotos als
de videos gebruiken we dezelfde full
hd camera van Sony. |
| |
Q |
Ergens gelezen dat de bodem in de kooi beter met houtschilfers ipv zand
kan bedekt worden. Zand kan de oogjes irriteren, klopt dit ? |
| |
A | Bodembedekking is toch
hoofdzakelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik ken mensen
die zweren bij vogelzand, maar die zweren bij beukensnippers.
Het nadeel van zand is dat het stuift en binnenshuis en of in
kweekruimtes nog extra veel stof geeft. Op je parket wil je ook geen
schuurmiddel gebruiken. Zand in de ogen is nooit leuk, maar ik heb
daar in 30 jaar vogelvereniging nog nooit een zandliefhebber over
gehoord.
Beukensnippers absorberen erg goed, weinig last van
stank dus en je doet er relatief lang mee. Stuiven doet het ook veel
minder natuurlijk.
Verder hangt het ook van de kooi af wat handig
is. Heb je een kooi met een rooster onderin, dan kunnen de vogels
nooit op de bodem komen en kun je er net zo goed een krant onderleggen.
Kost niks, ideaal met schoonmaken en helemaal geen troep rondom de kooi
erdoor.
Wat je ook kiest, ga nooit de bodem bedekking reinigen.
Er zijn nog steeds veel kwekers die uit zuinigheids overwegingen het
zand gaan zeven en serieus denken dat het daarna schoon is voor
hergebruik. Onzinnig want het blijft vol bacteri? en wordt juist
steeds smeriger hierdoor. Er is maar 1 manier: alles leeg halen,
desnoods schoonschrobben de kooi en ALTIJD nieuwe bodembedekking
erin!Zodra babyvogels bij ons klaar zijn voor
vertrek en dat geld eigenlijk voor alle kromsnavels, zijn ze in de fase
waarin ze de hoogte gaan opzoeken. Het zijn vaak ook geen
scharrelaars zoals kippen of kakariki's dus je vind ze vaker op een
stok hoog in de kooi dan op de bodem.
Natuurlijk moeten wij in de
couveuses wel goede bodembedekking gebruiken, omdat de baby vogels
daarin net zo moeten zitten zoals in het nest bij de ouders, warm, op
de grond, droog en ideale klimatologische omstandigheden. Dit houd
op zodra ze goed in de veren zitten, zichzelf warm kunnen houden en
in de volgende levensfase komen. |
| |
Q | Hoe
kunnen we best aanleren dat hij/zij een badje neemt, en moeten we een
speciaal bad kopen of kan een kom of keukenkraan dienen ? |
| |
A | Een badje nemen hef je
niet aan te leren, dat zit er instinctief al in. Je moet alleen bepalen
wat je zelf handig vind. Een goed vogelbad in de kooi heeft voordelen.
De vogel bepaald zelf wanneer hij erin gaat, en kan ongestoord badderen.
'nadeel' zou kunnen zijn dat je het vaak moet schoon maken
in de zomer minstens 2 x per dag, want denk niet dat ze het alleen als
bad gaan gebruiken... |
| |
Q | Over
voeding gelezen veel fruit/groenten is dit dan geen probleem voor hun
stoelgang ? |
|
|
A |
Bij een jonge vogel liefst vast voer met weinig aanvulling door appel,
peer, wortel etc. totdat hun spijsverteringsysteem wat meer 'volwassen'
is, dan kun je wat experimenteren. Afrikanen vinden in hun natuurlijke
omgeving minder fruit, dus drinken meer dan Zuid-Amerikanen die wel veel
fruit vinden en eten waar voldoende vocht in zit. Een vaste regel is dit
echter ook weer niet helemaal, ze leren ook door wat ze voorgeschoteld
krijgen. |
| |
Q | Zijn
jullie wel betrouwbaar, ik lees zoveel negatieve berichten op internet? |
| |
A | Het eenvoudige
antwoord is: Nee, wij zij niet betrouwbaar we zijn ZEER
betrouwbaar. U leest op DIT MOMENT nu ook op 'het internet' en u kunt
hier o.a. een greep uit de ons
toegezonden reacties vinden, naast de bijna overvloed aan eerlijke
informatie omtrent het houden van uiteenlopende soorten papegaaien en
parkieten als huisdier. Of we betrouwbaar
zijn, kunt u beter zelf concluderen door de vele honderden
video's, goede recenties, 7000+ vrienden op Facebook, duizenden twitter
volgers of zelfs een bezoekje. Ook onze Live Uitzendingen van het
Bird Event
worden met veel enthousiasme ontvangen en hebben al vele vogels en
mensen op weg geholpen naar een betere kwaliteit van leven met een
kromsnavel als huisdier.
We zijn voor zover bekend de enige in heel Europa die zoveel extra
service, informatie en toelichting geven omtrent de aanschaf, het houden
en het verzorgen, trainen en opvoeden van papegaaien en parkieten.
Niemand die zelf met kromsnavels in huis leeft, de vogels kweekt,
opvoed, socialiseert, traint en de mogelijkheid bied ze over te nemen,
geeft daarbij ook nog eens diverse workshops, cursussen en bied diverse
boeken aan die u verder helpen hetzij met de aanschaf, het gedrag, de
verzorging, het spreken enz enz. Hoe langer
je bezig bent, hoe groter de kans dat negatievelingen je de grond in
willen boren. Niemand die de boel oplicht
kan dat in Nederland ruim 17 jaar lang volhouden. Helaas worden vele
zogenaamde vogel hobby forums, die veelal in bezit zijn van de
reguliere dierenhandel, misbruikt door anonieme klagers die zich
meestal zelf niet aan de regels hebben gehouden en daarvoor de
consequenties niet willen aanvaarden. Wij retourneren bijvoorbeeld geen
aanbetaling na annulering van de reservering van een kromsnavel. Elke
reservering is een serieuze overeenkomst waarvoor wij intensief werk
verrichten. Niemand kan dit doen zonder dat daar iets tegenover staat.
Helaas bestaat ten onrechte bij bepaalde mensen de gedachte dat 'het in
de huisideren wereld allemaal gratis moet zijn'. Men heeft dan NOOIT
zelf een kromsnavel gekweekt noch gesocialiseerd, maar meent er wel een
uitgesproken op afgunst gebaseerde mening over te mogen hebben. Prima,
maar wij houden ons aan de overeenkomst.
Deze dierenhandel heeft er alle belang bij dat particuliere
kleinschalige hobbyisten zoals wij die de hoogste kwaliteit tamme vogels
kunnen 'leveren' in een kwaad daglicht worden gezet. Immers je kunt
per definitie geen massa productie van tamme vogels opzetten,
omdat ze uitsluitend zo tam worden in een kleinschalige
privésituatie. Van 100% ( niet 99%) van de klaagserenades
die ons via goede tevreden klanten ter ore komen dmv tips, weten we tot
in detail wie het zijn en waarom men ten onrechte kiest voor laster,
smaad en valse beschuldiginen.
Met uitzondering van een aantal zaken, ondernemen we niet altijd direct
gerechtelijke stappen, ondanks dat dit soort berichtgeving verboden is
bij de wet. Weliswaar is dit soort berichtgeving negatief, maar zorgt er
wel altijd voor dat we als website beter gevonden worden in google.
Degenen die zelf serieus op zoek zijn naar een echt tamme vogel, gaan
over het algemeen niet af op roddels en geruchten van al dan niet
anonieme klagers, maar onderzoeken de zaken graag zelf. Daardoor komt
men automatisch hier op deze site terecht en kan de HELE waarheid zelf
aanschouwen. Elders op deze site vind u
uitgebreide info omtrent een aantal voorbeelden hiervan.
Degenen die even de moeite nemen om een bezoekje af te leggen alvorens
een huisdier voor de komende 40 jaar in huis te nemen,
hoeven we helemaal niets uit te leggen. Dat doen de vogels hier zelf. |
| |
Q |
Waarom veranderen jullie steeds je naam? |
| |
A | Dit is een typisch voorbeeld
van op achterdocht gebaseerd denken. Wij hebben namelijk nog NOOIT onze
naam veranderd en zijn dat ook niet van plan! In 2014 is de domeinnaam
tammevogels.nl TOEGEVOEGD, omdat we voorheen uitsluitend babyvogels.nl
gebruikten en dit ten onrechte de suggestie kon wekken dat we alleen met
'baby vogels' bezig zijn. Wat dus niet het geval is, omdat er zonder
zeer zorgvuldige kweek met KOPPELS nu eenmaal ook geen jongen geboren worden
en zonder deskundige socialisatie ook geen kromsnavels als huisdier
gehouden kunnen worden. Bovendien geven we veel traingingen, cursussen
en workshops die gericht zijn op volwassen papegaaien en parkieten. Op
deze pagina vind u de diverse links. |
| |
Q |
Waarom horen mensen nooit meer wat na betaling? |
| |
A | Geloof het of niet ook dit is
een roddel die de wereld wordt ingeholpen door (jaloerse en/of
achterdochtige?) personen die nooit de moeite hebben genomen de door ons
ter beschikking gestelde informatie en voorwaarden op deze website te lezen. Of men is
impulsief een overeenkomst met ons aangegaan en wil daar plotseling van
af, wat per definitie inhoud dat er kosten verschuldigd zijn, zoals
vooraf daarin vastgelegd. Wij houden ons daar aan, men is boos en gaat klagen
en spammen op allerlei forums. Zielig dus eigenlijk. Als u het eten bij
de chinees niet lekker vind, omdat u eigenlijk niet van chinees houd,
loopt u dan ook zonder te betalen weg en gaat u klagen bij de patatboer
aan de overkant? Na het reserveren van ongeacht
welke vogel, heeft IEDEREEN binnen maximaal 12 uur (meestal direct) 24
uur per dag, zeven dagen per week GRATIS
toegang tot het Vogel Leer Centrum.
Dit is een unieke besloten website met een zeer uitgebreide kennisbank
over het houden van een kromsnavel als huisdier. Hierin bevind zich
speciaal voor iedereen die een vogel heeft gereserveerd het voor dit
doel ontworpen VIP gedeelte.
Als nieuwe (toekomstige) eigenaar krijgt u direct LEVENSLANG toegang
tot dit VIP gedeelte waarin u ALLE status updates vind van de door u
gereserveerde vogel, 24/7! Deze updates starten vanaf het moment dat wij
foto's KUNNEN maken, namelijk zodra de jonge vogels verder in huis
worden gesocialiseerd. Hoe lang het duurt voordat u deze updates ZIET,
hangt dus af van het moment waarop u zelf de vogel heeft
gereserveerd. Was de vogel nog een ei dan duurt het vanzelfsprekend
langer dan wanneer hij bijna volledig door de ouder vogels is opgevoed
tot op het punt dat wij het kunnen overnemen in huis. In elk geval
ontvangt u bij elke reservering altijd een reserveringsnummer. Dit
nummer vind u direct terug in het VIP leden gedeelte met daarbij vermeld
de status van uw vogel. Updates volgen dus, zodra we de vogel gaan
socialiseren, omdat deze voor die tijd bij de ouders verblijft en dus
juist NIET gestoord dient te worden.
Dit alles ligt vast in de overeenkomst die u aangaat met elke
reservering. Het tegendeel
van wat soms wordt beweerd is dus waar: niemand anders verleend deze
extra service met levenslang alle tijd, onderhoud en kosten van
webhosting! |
| |
Q |
Waarom weet ik niet wanneer ik mijn vogel kan ophalen? |
| |
A |
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom u wellicht nog niet op de hoogte
bent van het moment dat de door u gereserveerde vogel kan worden
overgedragen. Wij kiezen dit moment uiterst zorgvuldig en kunnen ons
geen enkel risico permiteren een vogel te vroeg of te laat te laten
vertrekken. Dit zou de verdere ontwikkeling van het dier kunnen
belemmeren. Ook heeft de vernieuwde wetgeving te maken met het feit dat
er (veel) meer werk moet worden verzet om hetzelfde resultaat te
bereiken dan voorheen. Dit resulteert in een langere tijdsperiode tussen
het moment van geboorte en uiteindelijke overdracht die niet of
nauwelijks precieser dan enkele weken is in te schatten.
Echter vanaf het moment dat u een vogel heeft gereserveerd, heeft u en
dat is uniek in Europa, 24/7 toegang tot onze speciale website waarin u
alle updates vind van de betreffende vogel tot op het moment van
overdracht. Hieruit kunt u bij benadering al vrij snel opmaken hoe lang
het ongeveer nog gaat duren eer dat uw nieuwe huisgenoot kan worden
opgehaald of worden bezorgd. U vind daar
o.a. het reserveringsnummer van uw vogel en de op dat moment beschikbare
bijbehorende info. Vanaf het moment dat vogels in huis verder worden
gesocialiseerd, plaatsen we ook foto updates en nu en dan waar mogelijk
video's. Is ons eenmaal duidelijk dat een
vogel binnen MAXIMAAL 10 DAGEN klaar zal zijn voor de overdracht,
dan wordt dit ook direct vermeld in dit VIP Leden gedeelte en nemen we
contact met u op via email om een afspraak te maken. Wij verwachten dan
ook dat de vogel binnen maximaal 10 dagen door u wordt opgehaald.
Lees
HIER meer over onze werkwijze van socialisatie |
| |
|
|
Q |
Ik ben zielig mag ik dus de vogel
gratis ophalen? |
|
|
A |
Wij hebben de meest onvoorstelbare smeekbedes ontvangen
met de bedoeling dat wij een papegaai of parkiet waar we minstens 3
maanden gemiddeld 6 uren per dag intensief mee bezig zijn geweest, nadat
we de vogel geboren hebben zien worden na gemiddeld 5 jaar dagelijkse
zorg voor het koppel, gratis weggeven. Hierom vragen, getuigd van
dusdanig weinig respect voor zowel de vogel als ons die het werk hebben
gedaan dat het antwoord altijd 'nee' is en blijft. Verspilde moeite dus.
Wie al niet het door ons zo laag mogelijk gehouden
aanschafbedrag voor een papegaai of parkiet kan of wil betalen, kan of
wil al helemaal niet de verantwoordelijkheid dragen voor het welzijn van
het dier dat gemiddeld rond de 30 jaar oud kan worden. |
| |
| |
Q |
Meneer X zegt dat het tam maken van vogel Y
veel korter duurt dan jullie beweren en dus ... |
| |
A | Dit is
geen VRAAG, maar uw MENING of die van meneer X. Wij zijn
hobbykwekerij tammevogels.nl en GEEN meneer X. Wilt u een vogel die volgens
de methode van meneer X geleerd heeft om huisdier te zijn? GA DIE DAN HALEN
BIJ MENEER X! U zit blijkbaar niet op ons te wachten en wij nog veel minder
op u! Dat heet een WIN WIN situatie!
ONZE werkwijze is pas 20 jaar succesvol gebleken en staat tot in het
kleinste detail op deze en meerdere van onze andere websites glashelder
omschreven. Sterker nog u kunt hier geen vogel overnemen zonder eerst
expliciet aangegeven te hebben ONZE voorwaarden te hebben gelezen EN daarmee
akkoord te gaan.Staat het u niet aan, dan bent u
vrij om te gaan! |
| |
| |
Q |
Sorry, ik heb alles
doorgelezen, maar vindt jullie veel te commercieel... |
| |
A |
Had u niet alles doorgelezen dan was u
gewoon bevooroordeeld. Sorry, hier ook: Nu u en te kennen
geeft 'alles doorgelezen te hebben' en nog de
conclusie 'commercieel' durft te trekken, geeft u vooral blijkt van zeer
toegewijde domheid.
Helemaal prima, maar ook dat is geen
vraag, slechts een opmerking. Feitelijk een die ervan getuigd dat u geen
enkel inzicht heeft in wat de verkoop van een levend dier anno nu
inhoud, laat staan de kweek en socialisatie van een papegaai of dat u
gewoonweg de betekenis van het woord commercieel niet kent. Naar
schatting hebben wij zo ongeveer de meest anti commerciele
website m.b.t. papegaaien en parkieten die er vandaag de dag bestaat. De
hoeveelheid handelingen alleen al die moeten worden verricht door een
website bezoeker om uiteindelijk een vogel te reserveren, zorgen ervoor
dat de meeste bezoekers statistisch aangetoond halverwege al zijn
afgehaakt. Zolang de aankoop van een kromsnavel nog impuls gebaseerd is,
is dat afhaken ook precies de bedoeling. Wat daar commercieel aan is,
moet iemand ons toch eens uitleggen.
Voeg daaraan toe de vele 'klachten en
beschuldigingen' op forums en andere online klaagmuren en de term
commercieel is de meest tegenovergestelde die hier van toepassing is.
Juist omdat we geheel transparant, eerlijk en open zijn over de
werkwijze, waarbij het welzijn van het dier voorop staat en
tegelijkertijd dus het best mogelijke resultaat van socialisatie op het
moment van overdracht kent u voordat u met ons in zee gaat
elk detail van het hele proces. Immers het aangaan van een overkomst is
niet mogelijk zonder deze eerst gelezen te hebben en nadrukkelijk
akkoord te verklaren.
Interpreteer deze uitleg niet verkeerd,
want wij hebben niets tegen commercie. Zonder handel hadden we in
Nederland slechts eenden en ganzen en misschien een enkele kip, maar
zeker geen exoten zoals papegaaien en parkieten. Wie daar tegen is, moet
ook consequent zijn en geen kromsnavel kopen. Zeker niet bij ons.
Verder maakt de noodzakelijke hoeveelheid
tijd die geinvesteerd moet worden om anno nu een papegaai of parkiet op
verantwoorde en wettelijk toegestane wijze tot geschikt als tam
gezelschapsdier te socialiseren het volslagen onmogelijk dit commercieel
te exploiteren. De per vogel geinvesteerde tijd is op geen enkele
mogelijke manier in geld om te zetten, wellicht niet eens uit te
drukken.
Er zijn bijvoorbeeld ara soorten die we
minstens een jaar lang in huis socialiseren totdat ze uiteindelijk met
volle zelfstandigheid en volgens alle vastgelegde voorwaarden kunnen
worden overgedragen. Als u denkt dat een prijs van rond de 2750,- voor
zo'n vogel 'te commercieel' is, moet u ons eens uitleggen hoe u zelf
minimaal 5 jaar lang een koppel verzorgd, totdat het een eerste bevrucht
ei legt dat ook nog wordt uitgebroed, met succes wordt grootgebracht tot
zelfstandigheid om vervolgens te kunnen worden gesocialiseerd tot
huisdier. 6 jaar werk voor 2750,- is zelfs in een derdewereld land niet
haalbaar, laat staan 'commercieel'. Het kost altijd meer dan het
opbrengt als je echt tamme kromsnavels overdraagt die door deskundige
socialisatie de mens als vriend zien. Iedereen die ooit 1 wild dier tam
heeft gemaakt, heeft exact dezelfde ervaring. Dit alles commericieel
noemen, is volstrekt belachelijk. Als het uberhaupt mogelijk was, deed
iedereen het. Zelfs de veehouder ging per direct over naar papegaaien!
|
| |
| |
| |
| |
| Lees
ook: Pas op!
| Wat u Moet Weten |
Birds 4 Newbies |
|
|
| |
| Heeft u een
specifieke vraag die niet op de veelgestelde vragen pagina wordt beantwoord,
bezoek dan een van onze andere websites en ontdek een onuitputtelijk bron
met een schat aan nuttige informatie die u direct kunt toepassen:
1. VogelLeerCentrum.nl -
algemene info kromsnavels als huisdier + updates m.b.t. gereserveerde
vogels 2.
PapegaaienSchool.nl - De Online Papegaaienschool van Nederland &
Belgi?met alles over training, omgang en meer.
3. BirdBox.nl - de Vogel Trainings
Cursus op DVD 4.
ParrotSchool.com - de Internationale Papegaaienschool
5. KromsnavelGeheimen.nl
- Welke vogel past bij mij?
6. VogelVerrijking.nl -
Ontdek hoe je er voor zorgt dat het dagelijks leven van je vogel er zo
optimaal mogelijk uit ziet
7. PapegaaienGeheim.nl -
Ontdek welke papegaai spreekt, waarom en hoe
8. CaiqueWorkshop.nl - De
Papegaaien Cursus voor elke vogel, waarin de Caique als voorbeeld wordt
genomen. 9.
Papegaaien Welzijn Wijzer - Alles wat u moet weten over de medische
& welzijns- kant v/h houden van een kromsnavel.
10.
GrijzeRoodstaartPapegaai.com - Het grootste Legacy Project ooit
specifiek over deze fascinerende soort. Ontdek de verborgen wereld van
de tamme grijze roodstaart papegaai en krijg levenslang VIP toegang tot
de allergrootste bron van kennis en inspiratie anno nu.
|
| |
| |
| |