Zodra
er vogels door ons in huis worden gesocialiseerd, bestaat de
mogelijkheid in principe om langs te komen en er een ‘uit te kiezen.’
In de praktijk echter komt het vrijwel nooit zo ver, omdat de meeste
vogels al voor hun geboorte worden gereserveerd. Lang voordat we ze naar
binnen halen dus voor socialisatie in huis.
Uiteraard laten wij onze vogels het liefst in een persoonlijke
kennismaking zien, dat zegt meer dan duizend woorden, want de dieren
vertellen door hun gedrag hun eigen verhaal. De praktijk heeft echter in
de afgelopen 16 jaar dat wij met deze hobby bezig zijn een aantal
opmerkelijke zaken geleerd.
We denken dat het voor elke potentiele kromsnavel eigenaar belangrijk is
deze webpagina even zorgvuldig door te nemen, omdat het u meer
duidelijkheid zal geven over het houden van een papegaai of parkiet als
huisdier en zal verhelderen waarom wij onze werkwijze m.b.t. het
reserveren hanteren.
Geen zin om te lezen? Beklijk dan onze
speciale en exclusieve informatievideo HIER.
Stelling: Iemand die weet wat het inhoud om een kromsnavel als huisdier
te houden, hetzij door zelf opgedane kennis via onze bronnen, hetzij
door een kennis of andere relatie die zelf samen leeft met een of
meerdere kromsnavels, gaat niet af op de momentopname van een bezoekje,
maar wel op de aantoonbare deskundigheid en ervaring van de opvoeder.
Wat bedoelen we daarmee? Door het
nauwkeurig bijhouden van alle reserveringen de afgelopen ruim 17 jaar is
gebleken dat een vogel reserveren door vooruitbetaling van het hele
bedrag zonder ons noch de vogel gezien te hebben bij de meeste mensen de
voorkeur geniet. Het gaat om 83% van u als bezoeker van onze site die
hiervoor kiest. Toch lijkt het voor veel andere mensen, waartoe ik
zelf lange tijd behoorde, voor de hand liggender om juist eerst een
bezoekje te brengen om zowel de vogel als degene die hem aanbied
persoonlijk te ontmoeten. Eigenlijk maakt het ons niet heel veel uit
waar u voor kiest als onze vogel maar goed terecht komt. Daarom deze
toelichting. Hoe kan dit hoge percentage
dan toch ontstaan? Opvallend is dat 92%
van die 83% reserveringen mensen betreft die al enige tijd onze
nieuwsbrieven, cursussen, workshops of boeken lezen en volgen.
Het stukje vertrouwen dat nodig is om te weten of men 'echt een tamme
vogel' krijgt, is dus al lang aanwezig door de communicatie die verloopt
via onze educatie projecten. Zo
blijft er dus 8% van die 83% over aan reserveringen die plaatsvinden,
nadat er een persoonlijke kennismaking heeft plaatsgevonden. Opmerkelijk
is dat bij deze laatste groep men altijd korter dan een maand ons volgt
via nieuwsbrieven of andere wegen.
Uitzoeken Voorbeeld Stel dat we eens een
vergelijking maken met het adopteren van een kind. Nu bent u even de
directie van een adoptiebureau. U heeft geen medewerkers dus doet al het
werk zelf. Van het zorgen voor de kinderen t/m alle administratie en
correspondentie met de potentiele adoptie ouders. Nu de vraag hoe u een
e-mail bericht gaat beantwoorden waarin de volgende vraag gesteld wordt:
"Ik wil wel een ventje van 3 overnemen, kan ik er eentje komen
uitzoeken, en wat kost dat?" Moeten
we dit nog verder toelichten?Uiteraard
zult u zeggen 'ja maar hier gaat het niet om mensen, maar om dieren'.
Dat klopt, alleen doet dat niets af aan de zorgvuldigheid en toewijding
waarmee WIJ omgaan met alle door ons te socialiseren papegaaien en
parkieten. Gedurende de vele weken en niet zelden maanden dat dit prcoes
in beslag neemt, wordt elke vogel een soort 'kindje van ons'.
Het ter plekke uitkiezen, lijkt met name voor de leek soms de beste
optie, maar men vergeet dat een kromsnavel heel anders in elkaar
steekt dan de ‘doorsnee huisdieren’. Sterker nog, geen enkele
kromsnavel is na geboorte vanzelf geschikt om als huisdier gehouden te
kunnen worden. Dit in tegenstelling tot veel huisdieren zoals hond, kat,
cavia en konijn. De bovengenoemde
uitspraak/vraagstelling is voor ons dus altijd meteen het eerste teken
dat we met een leek te maken hebben hoe goed bedoeld ook,
uitzonderingen daar gelaten. Bovendien getuigd het van geen enkel
respect voor noch het dier noch voor ons die het dier socialiseren.
Wanneer u (nog) niets af weet van het houden van een kromsnavel als
huisdier, is dat echter geen enkel probleem, want we informeren u
graag. Het eerste advies is in elk geval goed na te gaan of het houden
van een kromsnavel als huisdier daadwerkelijk bij u past. Dit is
namelijk niet vanzelfsprekend. U ontdekt dit vanzelf tijdens het
doornemen van de uitgebreide info op onze website.
Vertrouwen door de Combinatie van Liefde EN Kennis
Zeker is het logisch dat wanneer we een levend wezen willen aanschaffen
we graag zeker willen zijn van het feit dat 'het allemaal wel
betrouwbaar' is. Niet 1 echte dierenliefhebber zou een dier willen
overnemen van een onbetrouwbaar persoon, of het zou om een soort
reddingsactie moeten gaan wellicht. Ik wil
hier nogmaals benadrukken dat deze uitleg gaat over HUISKAMER vogels en
NIET van toepassing is op voliere vogels. Daar gelden heel andere
normen. Hoe vreemd het ook mogen klinken,
bij de aanschaf van een papegaai of parkiet die als HUISDIER gehouden
zal worden, ligt die 'betrouwbaarheid' beslist niet in het alleen maar
ter plekke aanschouwen van de betreffende vogel. Er is niets op tegen om
dat wel te doen, maar de beslissing daarop baseren is niet
verstandig en ik zal u uitleggen waarom. Niet verstandig, tenzij u goed
op de hoogte bent van alle ins en outs en weet waar u vanuit die kennis
op moet letten. Lees vooral even verder... Een
'klik' duurt een paar minuten, een papegaaien
leven >80 jaarDe
doorslaggevende factor die bepalend is voor succes is deskundige
socialisatie en niet een zogenaamde emotionele ‘klik’ met
de nieuwe eigenaar. Een 'klik' is niet meer dan een momentopname met
emotionele lading waar veel handelaren handig gebruik van weten te
maken, maar wat wij bewust zelfs proberen te voorkomen. Verkoop is
emotie, maar zou dat niet moeten zijn bij dieren! Althans niet wanneer
de absoluut noodzakelijke kennis onbreekt!
Wie wordt er trouwens niet op slag verliefd op een kleine donzige
baby vogel? Wij zien onze vogels dan ook
niet als verkoopwaar, maar als levende wezens, kleine of grotere
persoontjes die we op het betreffende en juiste moment overdragen, in
goede handen geven als ware het dat we een kind ter adoptie afstaan in
de wetenschap dat hij of zij bij de liefhebbende nieuwe verzorgers een
prachtig leven tegemoet treed. Een slechtere
basis voor het levenslang met succes houden van een papegaai
of parkiet, die altijd een hoge leeftijd van tussen de 15 tot wel 100 jaar kan
bereiken afhankelijk van de soort en verzorging, dan slechts een 'emotionele
klik' is haast niet denkbaar.
Een eerste ontmoeting met of
zonder 'klik' duurt immers pakweg 5 minuten, terwijl u na
aanschaf 15 tot 100 jaar lang met het dier onder 1 dak zal moeten
leven! Papegaaien filmpjes kijken op internet is leuk, maar geven nog
niet 1% juiste indruk van wat het inhoud om 100 jaar lang dag in dag uit
met een papegaai in huis te leven. U hoeft dat ook weer niet vooraf tot
in het kleinste detail te weten, zou dat mogelijk zijn, maar
realistische kennis van wat u kunt verwachten is op z'n minst
noodzakelijk. Oppervlakkige zure
stemmetjes interpreteren deze uitleg als volgt (dan weet u alvast waar
het vandaan komt): 'nooit kopen bij tammevogels.nl want ze willen niet
eens dat je langskomt'. Te dom voor enige
diepgang laat staan het houden van een papegaai of parkiet zullen we
maar zeggen. Vooral NIET bij ons langskomen geld dus beslist voor wie het
zo leest. Het emotionele 'klik
moment'
De
ervaring heeft dus wel geleerd dat het kiezen van een jonge tamme vogel
op basis van een zogenaamde ‘klik’ tijdens een bezoek van enkele minuten
ongeveer het slechtst mogelijke criterium is.
Reden
daarvoor is o.a. dat elke vogel die wij aanbieden altijd
deskundig in de privésfeer gesocialiseerd is en dus optimaal is
voorbereid op een leven als huisdier. De jonge vogel zal zich in de
meeste gevallen tamelijk aanhankelijk gedragen. Wordt dit echter
geïnterpreteerd als ‘hij vind MIJ leuk’ dan kan men daar niet verder
naast zitten. De vogel heeft immers geleerd
de mens in het algemeen als ‘soortgenoot’ te zien en heeft bovendien als
jonge kromsnavel de eigenschap zich onderdanig te gedragen
t.a.v. dreigend gevaar. In de levensfase waarin de vogel op dat
moment wordt gezien, is hij bovendien nog niet zo ver ontwikkeld dat hij
eigen keuzes kan maken t.a.v. wie hem wel of niet ‘aanstaat’. Anders dus
dan bij volwassen kromsnavels. Mede hierdoor wordt het 'klaar voor
vertrek moment' zeer zorgvuldig door ons gekozen.
Neemt men
een papegaai of parkiet toch op die basis dan kan men er op rekenen dat niet is
nagedacht over de omgang met kromsnavels in het algemeen. Bij de
eerste de beste gedraging die dan niet aan de (verkeerde)
verwachtingen voldoet, krijgt de vogel de schuld of de ‘verkoper’,
terwijl men zich zelf niet eerst heeft verdiept in de omgang met een
papegaai of parkiet als huisdier.
Zo
lijkt elke baby vogel lief en schattig, maar de vraag is of men ook in
staat is minstens 25 jaar op de juiste manier met het dier om te blijven
gaan.
Ook
is het mogelijk dat men het bezoek aflegt op een moment dat de vogel
juist even NIET zich voorbeeldig wil gedragen, terwijl het misschien wel
de meest aanhankelijke is die op dat moment aanwezig is.
Hier kunnen talloze redenen voor zijn. Allereerst is uw eigen houding
direct van invloed op hoe een kromsnavel die u voor het eerst ziet
reageert. Zijn vogels nieuw voor u of heeft u een slechte ervaring gehad
met een andere vogel waardoor u 'op uw hoede bent', dan kunt u een
andere reactie verwachten dan bij iemand die dagelijks met kromsnavels
omgaat en geen angst voor ze heeft.
Onzekere mensen zouden sowieso geen kromsnavel als huisdier moeten
houden, maar een kort moment van onzekerheid kan voor een papegaai
betekenen dat hij u moet 'testen'. Als prooider kent hij maar 2 soorten
'dieren': roofdieren en mede prooidieren. Wie zich onzeker gedraagd,
maakt de papegaai ook onzeker, omdat hij zo niet weet wie hij voor zich
heeft. Door een hap of een schreeuw zal hij uw reactie zien en kunnen
bepalen tot welke categorie u behoord: vriend of vijand. Wie dit
allemaal niet weet, schuift doorgaans de 'schuld' van het gedrag van een
kromsnavel af op het dier i.p.v. zich te realiseren dat men het zelf
heeft uitgelokt. Wees nooit bang tijdens het benaderen van een papegaai
of parkiet. Benader hem zelfverzekerd of benader hem niet.
Hadden wij net een drukke dag en kon de vogel even niet op tijd vliegen,
maar is hij er net uit op het moment dat er bezoek is, dan ligt het voor
de hand dat hij graag van zijn vlieguurtje geniet i.p.v. even heel
aanhankelijk tegen iemand aan te kruipen. men zou dit als leek dan
kunnen interpreteren als ‘hij is niet tam’. Dezelfde vogel zou dan een
uurtje later tussen ons in op de bank komen zitten en willen knuffelen
nadat u bent verdwenen. Weer een
andere vogel voelt aan dat er ‘iets gaat gebeuren’ en raakt wat in de
stress net voordat er bezoek binnen loopt. Dat kan omdat alle
kromsnavels prooidieren zijn die uitermate gevoelig zijn.
Dat bij al onze vogels in elk geval de best mogelijke basis wordt
gelegd om als huisdier te kunnen functioneren, is de hoofd reden van ons
succes en het feit dat de meeste vogels hier al voor hun geboorte zijn
gereserveerd. Bent u hier
niet van overtuigd, even goede vrienden, maar dan verzoeken we u
vriendelijk elders een vogel aan te schaffen.
Klik hier om de vogel van je keus te reserveren
Kennis Geeft Macht...
Heeft men eenmaal het inzicht verkregen hoe belangrijk de
socialisatie periode is voor een wild dier dat als HUISDIER gehouden
zal gaan worden, zoals de papegaai of parkiet, dan is de eerste
prioriteit dat de aan te schaffen vogel gezond is en deskundig is
gesocialiseerd. Uiteraard is dat ook te zien wanneer men ons bezoekt en
de vogels zelf bekijkt. De praktijk leert nu dat het de meeste mensen
niets uitmaakt welke vogel ze in handen krijgen uit een nestje, zolang
deze maar ons inmiddels haast beroemde socialisatie proces heeft
doorlopen.
Een jonge vogel in een van de fases die zij doormaken,
nadat ze door de ouders zijn grootgebracht, is GEEN volwassen vogel
die bewust eigen keuzes kan maken, bijvoorbeeld wie ze wel of
niet leuk vinden. Ze zijn in de eerste plaats nog ‘kind’ en dus
afhankelijk meer dan zelfstandig, ook al kunnen ze fysiek wel
onafhankelijk overleven. Hun behoeftes zijn vooral: aandacht, zorg,
warmte, bescherming en goede voeding. Wie dat precies
geeft, de kweker of nieuwe eigenaar, is in die zin van weinig belang
voor het eindresultaat ( = geschikt als huisdier), mits het maar op
uiterst zorgvuldige en deskundige wijze plaatsvind.
"Verkoop op Afstand"Om
te beginnen zijn wij geen bedrijf, noch winkel, noch webshop. We
maken simpelweg met onze hobby gebruik van het internet door taken als
informatie verstrekking, educatie, ondersteuning en het reserveren van
een vogel daarmee uit handen te geven.
Zonder de inzet van het internet op deze manier konden we gewoonweg niet
doen wat we doen, omdat er ontzettend veel tijd mee gemoeid is. In een
telefoongesprek van een uur kan ik u nog niet de helft uitleggen van wat
u zou moeten weten omtrent het houden van een kromsnavel als huisdier,
terwijl u op deze website wel alles kunt vinden dat u zou moeten weten
voordat u een kromsnavel in huis haalt.
Door ook alle communicatie met u als mede vogel liefhebber via het
internet te doen, kunt u dat in uw eigen tempo op een tijdstip dat u
kiest dus WEL ontdekken en scheppen we meer tijd om te doen waar we goed
in zijn, namelijk in alle opzichten bezig zijn met onze vogels.
We stellen het op prijs om serieus geïnteresseerden persoonlijk te woord
staan bij ons thuis al is dat praktisch qua agenda soms moeilijk in te
passen. Een gezin met vier kinderen en het kweken en socialiseren van
kromsnavels daarbij als hobby, draait overuren kan ik u verzekeren.
Feit
is echter dat wie serieus geinteresseerd is, alle noodzakelijke
kennis van onze websites kan halen alvorens een besluit te nemen.
Heeft iemand bijvoorbeeld een van onze Vogel Trainings Cursussen gevolgd
en besluit hij of zij daarna een vogel bij ons te reserveren dan weten
we in elk geval 100% zeker dat men alle noodzakelijk kennis voor de
komende minstens 50 jaar binnen handbereik heeft!
De GRATIS cursus Vogel
Verrijking geeft bijvoorbeeld een goede indruk over nuttige
invulling van het dagelijks leven van een kromsnavel die als huisdier
wordt gehouden. Die persoon weet aan de
andere kant dan 100% zeker wat hij of zij kan verwachten van een door
ons gekweekte en gesocialiseerde tamme papegaai of parkiet.
Vooropgesteld dat men het cursus materiaal niet in de kast zet, maar er
eerst mee aan de slag is gegaan uiteraard.
Wie dit beseft, wel een vogel bij ons reserveert, maar niet vooraf
persoonlijk langs komt, staat in feite dichterbij dan iemand die
zonder deze wetenschap WEL langs komt en reserveert op basis van de
emotie van het moment, ook wel 'de klik' genoemd. Bij deze laatste
persoon is de 'afstand' dus groter ook al staat hij of zij er met de
neus bovenop! Betaling
Werd de gevraagde aanbetaling voorheen via de bank direct op onze
rekening bijgeschreven, nu kan dit anders al is een overschrijving nog
steeds mogelijk. Het probleem waar u als degene die een bepaalde vogel
wilde reserveren tegenaan liep, was dat de bank minstens een dag
verwerkingstijd nodig heeft. Net voor of tijdens het weekend is 3 dagen
zelfs geen uitzondering. Komt er in die tussentijd een ander bij ons aan
huis die contant afrekent dan is daarmee de vogel voor die persoon
gereserveerd en dus niet voor u. Om deze
frustratie te voorkomen, kunt u elke vogel reserveren middels uw eigen
bank en ideal of Mr Cash vanuit België. Hierdoor is vrijwel direct de
betaling geregeld en dus de vogel voor u gereserveerd zonder dat iemand
anders er nog aanspraak op kan maken.
Annuleren Het annuleren van een
reservering is voor ons een zeer lastige zaak, omdat vanaf het moment
van reservering allerlei ingrijpende zaken in werking worden gesteld.
Zijn er eitjes of is een jong al geboren dan kunnen wij bijvoorbeeld
niet met vakantie als die vogel gereserveerd is, omdat we alles in het
werk moeten stellen dat alles goed verloopt met zowel de jongen als de
ouders, zodat u uiteindelijk de gezonde en deskundig tot
huisdier gesocialiseerde vogel van uw keuze in handen krijgt. Is de
vogel nog niet geboren dan moeten we sowieso de best mogelijk zorg geven
aan onze koppels en komt er zelfs iets meer 'druk' op te staan, omdat nu
iemand wacht op een jong van deze soort. Weliswaar kiezen wij zelf voor
de hobby van het houden van kromsnavels, dit betekend niet dat we een
pretpark zijn waar iedereen te pas en te onpas kan bepalen wat hij of
zij wil en wanneer. Het verzinnen van eigen voorwaarden om onder een met
ons gesloten bindende overeenkomst uit te komen, heeft bij ons dan ook
geen effect. Ook de hobby van het kweken,
dus voordat er uberhaupt een jong geboren is, kost erg veel tijd,
deskundigheid, inzet, energie en niet in de laaste plaats gewoon geld.
Als we dan te horen krijgen "ik kan gelukkig mijn geld terug eisen,
omdat de vogel toch nog in het nest zit of toch nog niet geboren is"
geeft dat vooral blijk van totale onkunde en disrespect helaas.
Juist omdat u een levend dier reserveerd waarbij zeer veel actie van
onze kant noodzakelijk is, gaan wij er van uit dat uw beslissing
weloverwogen is. Immers wie maakt een besluit voor de komende minstens
20 tot 80 jaar om er na enkele dagen weer op terug te komen? Niet slim,
wel impulsief in dat geval en voor ons buitengewoon vervelend, omdat
onze hele nauwgezette planning daarmee overhoop wordt gegooid. Zonder
(aan-)betaling dus geen reservering. Wordt
een met veel zorg gesocialiseerde vogel bijvoorbeeld niet (op tijd)
opgehaald dan vertraagd dit alles, omdat de plaats van de vogel die
verhuisd had moeten zijn nu bezet is en de volgende vogel dus niet naar
binnen kan. Een ongeboren vogel kan plotseling in de broedmachine of
couveuse geplaatst moeten worden als de ouder vogels daar aanleiding toe
geven. Dit houd niet zleden per direct in 4 weken niet meer doorslapen,
maar 's nachts en overdag elke 2 uur het pasgeboren kuiken voeren. In
elk geval moeten we 24/7 paraat zijn om te zorgen dat alles goed
verloopt met ouders en jongen en/of het gereserveerde jong alleen. Geen
spelletje dus. Alle vogels worden in de
privésfeer bij ons thuis gesocialiseerd. Dit is een enorme opgave waar
het hele gezin dagelijks mee te maken heeft. Dat wij dit met plezier
doen, betekend niet dat er misbruik van gemaakt kan worden.
Er valt nog heel veel meer over te vertellen, maar dat leest u op andere
pagina's van deze site. In elk geval hebben
we in de loop der jaren een bepaalde werkwijze ontwikkeld waardoor onze
vogels daadwerkelijk zo tam worden dat men zegt: tammer bestaat niet. Om
dit zo te houden, zijn er regels waar aan wij ons moeten houden, maar
ook regels waar u zich aan moet houden als u met ons een overeenkomst
aangaat. Niemand is dit uiteraard verplicht. Reserveerd u echter bij ons
een vogel, waar wij altijd heel blij mee zijn, dan betekend dat ook een
bindende overeenkomst die vastgelegd wordt door uw (aan-) betaling en
extra bevestigd wordt door uw handtekening. In principe niets
bijzonders, want boek eens een reis en/of hotel...
Voor de meeste mensen hoeven we dit gelukkig niet eens uit te leggen.
Zij begrijpen de wederzijdse verantwoordelijkheden en hebben respect
voor onze werkwijze. Precies de reden, waarom ze ook juist bij ons hun
vogel reserveren. Echter komt het na ruim 17 jaar nog steeds voor dat
men ondoordacht een vogel reserveert, er vanaf wil en vervolgens het
internet volpompt met allerlei boze berichten als wij geen aanbetaling
retourneren, ondanks het feit dat zij dit zelf schriftelijk met ons zijn
overeegekomen. Uiteraard plaatsen wij dergelijke personen onherroepelijk
op de bij kwekers bekende zwarte lijst en hoeft men bij ons in elk geval
nooit meer een poging tot reservering te wagen. Op forums worden we dan
als broodkwekers en/of oplichters neergezet, terwijl men zelf de
overeenkomst is aangegaan, waarin o.a. glashelder is vastgelegd dat er
onder geen voorwaarde aanbetalingen worden geretourneerd. Toen was dat
nog 'heel gewoon', maar nu draait alles ineens om het geld. Elke
aanbetaling is een voorschot op de door ons uit te voeren opdracht,
namelijk het aan u overdragen van een gezonde, deskundig tot huisdier
gesocialiseerde papegaai of parkiet. Ongeacht in welk stadium de
reservering wordt geplaatst, zoals ongeboren, ei, reeds geboren jong of
jong dat al klaar is voor de overdracht.
Wie niet begrijpt dat elk stadium van een jonge kromsnavel
het nodige werk met zich mee heeft gebracht, er voor het leggen van 1
bevrucht ei vaak gemiddeld zo'n 5 jaar intensieve dagelijkse zorg voor
een koppel aan vooraf is gegaan, heeft geen respect voor de kweker noch
voor het dier en zou in principe nooit aan een vogel moeten/mogen
beginnen. Uiteraard kunnen er uitzonderingen
plaats vinden en de enkeling die dat in de afgelopen ruim 17 jaren
betrof, zijn wij ook volledig tegemoet gekomen. U vind de verslagen op
Facebook. Niemand kan voorspellen dat zich korte tijd na het plaatsen
van een reservering totaal onverwachts een persoonlijke ramp voltrekt.
Daarmee bedoelen we dus niet de chronische longaandoening die
opeens parten speelt nadat een reservering is geplaatst of de psychische
gesteldheid van een gezinslid die na jarenlange verslaving, ziekte of
andere ongeregeldheid opeens weer 'de kop op steekt'. Dat zijn allemaal
zaken waar u zelf tot in detail van op de hoogte bent op het moment dat
u besluit een huisdier te nemen dat u bij ons reserveert.
Wij kunnen nooit uw persoonlijke situatie beoordelen en hebben daarom
voorwaarden en een overeenkomst opgesteld. Deze zijn ALTIJD bindend,
ongeacht of u de meestal als bijlage verstuurde schrifetlijke
overeenkomst nu wel of niet ondertekend aan ons heeft geretourneerd. Er
is duidelijk vermeld dat het doen van een aanbetaling betekend dat u
akkoord gaat met onze voorwaarden. Anders kunnen wij nu eenmaal niet
doen wat wij doen. Hoeveel informatie we u
ook vantevoren aanbieden en hoeveel hindernissen u ook moet nemen
tijdens het reserveringsproces uiteindelijk moge duidelijk zijn dat wie
de komende 20 tot 80 jaar een kromsnavel in huis wil gaan houden zelf
voor die keuze verantwoordelijk is, niet wij. Ernstige ziektes of
plotselinge allergiën blijken helaas meestal 'verdacht',
als het gaat om het 'terug eisen van geld', omdat men hier doorgaans
niet opeens achter komt, nadat men een vogel heeft gereserveerd. Te meer
geld dit bij ons, omdat we er middels deze website al het mogelijke aan
doen u VAN TE VOREN uitgebreid te informeren. Ondanks het feit dat u dit
eigenlijk vooral zelf zou moeten doen.
Annuleren is dus mogelijk, echter altijd zonder teruggave van
aanbetaling aangezien het werk voor ons start vanaf het moment dat u een
reservering plaatst. De aanbetaling is voor die service &
dienstverlening, het restant voor de kweek van de betreffende
vogel. Betaald u vooraf het hele bedrag dan wordt bij annulering dus het
restant geretourneerd NIET de aanbetaling.
Klik hier om de papegaai of
parkiet
van je keus te reserveren
Toch op bezoek?
De weliswaar meestal reeds door anderen gereserveerde vogels bij ons
thuis, geven ook een prima indruk van wat u kunt verwachten van de door
ons gesocialiseerde tamme papegaaien en parkieten. Een bezoekje is dus
eigenlijk altijd de moeite waard, maar is nooit absoluut noodzakelijk.
Wel wijzen wij u er op dat het nemen van de beslissing om een vogel als
huisdier te gaan houden beslist niet mag afhangen van de moment opname
van een bezoekje van enkele minuten. De vogel wordt minstesn 20 jaar oud
en 80 jaar is niet ongewoon bij papegaaien dus al die lieve schattige
baby vogels geven slechts de indruk van enkele maanden in de eerste
levensfase van een papegaai en parkiet! De rest is waar U HET MEE MOET
DOEN.
Veel mensen komen hier terecht,
doordat ze bij een vriend, kennis of buurman een vogel van ons tegen het
lijf zijn gelopen... of liever gezegd, doordat een vogel van ons hun
tegen het lijf is gevlogen.... Lees ook eens de vele enthousiaste
reacties hier.
Wie
Kiest Nu Wat?
De te reserveren jonge vogels uit een nestje worden altijd ‘gekozen’ op
volgorde van binnenkomst van reservering. Zover we kunnen zien in welke
volgorde de vogels zijn geboren, zo koppelen we ze ook aan de
geplaatste reservering, zodra de (aan-) betaling op de rekening staat.
Elke vogel krijgt een reserverings nummer. Dit is nadrukkelijk NIET het
zelfde als een ringnummer. Dit zou niet werken, omdat veel vogels lang
voor de geboorte worden gereserveerd er dus nog helemaal geen ringen
zijn, een ringnummer niets zegt over het tijdstip van reserveren noch
het geslacht van de vogel op dat moment. Ook omdat er soms een voorkeur
voor geslacht bestaat en de vogels pas enkele dagen voordat ze klaar
zijn voor de overdracht kunnen worden getest daarop, kan een
reserveringsnummer nooit hetzelfde zijn als een ringnummer. Het
ringnummer wordt dus zodra bekend, gekoppeld aan het betreffende
reserveringsnummer. Zo krijgt u bij reservering van de betreffende
soorten ook de juiste certificaten voor gezondheid en geslacht mee.
|